- ĮTRAUKUSIS UGDYMAS
Tai ugdymas, skirtas kiekvienam mokiniui, stengiantis atsižvelgti į asmeninius poreikius. Įtraukiojo ugdymo metu vykdomas personalizuotas ugdymas pagal kiekvieno vaiko gebėjimus.
Šio ugdymo tikslas – į ugdymo procesą įtraukti ir specialiųjų poreikių vaikus, kurie galėtų mokytis kartu su kitais. Naudojant įtraukųjį ugdymą nė vienas vaikas turi nejausti atskirties.
KAIP SUSIFORMAVO ĮTRAUKUSIS UGDYMAS?
Įtraukiojo ugdymo idėja atsirado, kuomet JAV iškilo klausimas dėl vaikų su specialiaisiais poreikiais įtraukimo į mokymosi procesą. Vėliau pasirašyta deklaracija, kuri suteikia pagrindą atkreipti dėmesį į vaikų su specialiaisiais poreikiais ugdymą ir integraciją visoje Europoje.
Deklaracijoje apibrėžtos šios rekomendacijos:
- Kiekvienas vaikas turi individualių tik jam būdingų interesų, gebėjimų bei ugdymosi poreikių.
- Švietimo sistema ir ugdymo programos turi būti pritaikytos, kad tiktų mokinių įvairovei ir atitiktų įvairius ugdymosi poreikių skirtumus.
- Kurti bendruomenę, pagrįstą tolerancija.
- Siekiama, kad visi mokiniai įgytų išsilavinimą pagal savo individualius gebėjimus.
ĮTRAUKUSIS UGDYMAS SKATINAMAS BENDROJO UGDYMO PROGRAMOSE
Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencijoje skatinama įdiegti įtraukiojo ugdymo politiką visose šalyse.
Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra siūlo principus, kurie labiau pritaikomi mokyklos lygmeniui:
- Pagarba. Turi būti gerbiama nuomonė mokinių, tėvų/globėjų ar kitų, kurie rūpinasi neįgaliųjų asmenų teisėmis.
- Aktyvumas. Sudaromos galimybės visiems mokiniams aktyviai dalyvauti ugdymo įstaigos ir bendruomenės veiklose.
- Teigiamas pedagogų požiūris. Visi pedagogai turėtų turėti pozityvų požiūrį į visus ugdytinius ir noriai bendradarbiauti su kolegomis.
- Pedagogų įgūdžiai. Visi pedagogai turėtų gebėti veiksmingai ugdyti visus mokinius, atsižvelgiant į kiekvieno asmeninius poreikius.
- Įvairių institucijų bendradarbiavimas.
ĮTRAUKUSIS UGDYMAS LIETUVOJE
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija parengė 2021–2024 m. veiksmų planą, kuriame apibrėžta, kaip bus siekiama, nuo 2024 m., įtraukti į švietimo įstaigas vaikus su specialiaisiais poreikiais. Šio plano tikslas – šalinti fizines, informacines, socialines kliūtis ir užtikrinti kokybišką švietimą kiekvienam vaikui, taip pat suteikti reikalingą, jo ugdymosi poreikius atliepiančią pagalbą.
Pagal veiksmų planą numatomos priemonės, kurios reikalingos įtraukiajam ugdymui:
- Pritaikyti mokyklų infrastruktūras;
- Aprūpinti reikalingomis mokymo priemonėmis;
- Teikti konsultacinę pagalbą;
- Ruošti specialius pedagogus;
- Stiprinti kvalifikuotų specialistų rengimą.
Nuo 2024 m. rugsėjo mėnesio Lietuvoje įsigaliojo įtraukiojo ugdymo reforma. Ugdymo įstaigos bei pedagogai turi būti pasiruošę vadovautis gairėmis ir į bendrąjį ugdymą įtraukti specialiųjų poreikių turinčius vaikus. Ši reforma galioja visose ugdymo įstaigose.
ĮTRAUKUSIS UGYMAS MOKYKLOJE
Anykščių vaikų lopšelis-darželis „Žiogelis“ įgyvendina esminę įtraukiojo ugdymo vertybinę nuostatą, kad įtraukumas ir teisingumas yra suprantami kaip kokybiško ugdymo pagrindas. Kad įtraukusis ugdymas būtų sėkmingas, reikia stiprinti teigiamas visuomenės ir švietimo bendruomenės nuostatas į įtrauktiems ugdymą švietime, didinti švietimo pagalbos prieinamumą, gerinti mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai, pritaikyti aplinkas ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams, formuoti vaikų, mokytojų, kitų bendruomenės narių teigiamas nuostatas Mokykloje specialiųjų poreikių turintiems vaikams padeda mokytojo padėjėjas, specialusis pedagogas, socialinis pedagogas, logopedas. Jų funkcijos:
- Prisideda prie individualių planų kūrimo;
- Stiprina vaiko motyvaciją mokytis;
- Sumažina sunkumus, kurie kyla mokantis;
- Pritaiko individualius metodus ugdymui;
- Įvertina mokymosi pasiekimų lygį;
- Mokytojams teikia metodinę pagalbą.
- Įtraukiojo ugdymo strategijas kuria ir skiria pagalbą ugdymo įstaigoms naujai įsteigtas Lietuvos įtraukties švietime centras.